In het eerste luik vindt de bepaling of herijking van de strategie plaats. Veelvuldig wordt in de hedendaagse literatuur en tijdschriften aandacht besteed aan de ontwikkelingen in de zakelijke dienstverlening, en in het bijzonder aan de ontwikkelingen in de advocatuur en het notariaat. Iedereen is het er wel over eens, dat zowel de ontwikkelingen bij aanpalende beroepsgroepen als in de markt een sterke in-vloed hebben op het functioneren van deze beroepsgroepen, zowel nu als in de toekomst.
Genoemd kunnen worden, in willekeurige volgorde:
- toenemende concurrentie van de advocatenkantoren onderling;
- groei van de in-house Legal Departments;
- opkomst van Legal Boutiques en Niche-kantoren; toenemende invloed van Alternative Legal Service Providers (ALSP’s);
- gewijzigde vraag vanuit de markt;
- groei en uitbouw van de Legal Arms van de grote(re) accountantskantoren;
- mogelijk verruimen van regelgeving door de NOvA, in die zin dat Alternative Business Structures (ABS) onder voorwaarden worden toegestaan;
- prijsdruk;
- opkomst en invoering van Technologie en Artificial Intelligence in de dagelijkse praktijk.
Al deze 9 issues vormen tezamen maar ook ieder voor zich een gevaar voor het voortbestaan van de hedendaagse klassieke advocatuur en het notariaat. Andere ondernemers ‘breken in’ in de tot voor kort veilige omgeving van de juridische dienstverlening. Aanpassing van de bestaande strategie aan de marktontwikkelingen is urgent. Aan de hand van een hedendaagse Strategie moet een Business Plan worden vastgesteld waarmee de markt met succes, dus winstgevend en efficiënt, kan worden betreden.
Het vaststellen van een strategie en het jaarlijks herijken van de strategie is van levensbelang voor een succesvolle en winstgevende exploitatie van elke onderneming, dus ook voor elk advocaten- of notariskantoor. Focus op de markten en branches die en de rechtsgebieden waarmee men de markt wil benaderen is essentieel. Er zullen keuzes gemaakt moeten worden.
De beste manier om die keuzes te maken is door allereerst te onderzoeken wat de markt, dus de potentiële cliënten vragen. Dit geldt niet alleen voor de wijze waarop de diensten worden aangeboden, maar vooral ook welke diensten, en in welk segment van de markt.
Een businessplan, gebaseerd op een levensvatbare strategie, is de basis voor elke onderneming. Het businessplan moet vanzelfsprekend niet alleen een uitgeschreven tekst zijn. Het businessplan moet onderbouwd zijn met een (meerjaren)budget, een deugdelijke balans en ook een voortschrijdende liquiditeitsbegroting. Op basis van deze exercitie kan dan een Strategie worden uitgestippeld en een Business Plan vastgesteld. Dat kan een hernieuwde strategie zijn voor een bestaand kantoor of een geheel nieuwe strategie voor een nieuw op te zetten organisatie.
Het proces van het bepalen van de strategie door de advocaat en notaris voor hun kantoren vindt plaats aan de hand van vijf uitgangspunten:
- Wat kan ik?
- Wat wil ik?
- Wat vraagt de klant/markt?
- Hoe bepaal en vind ik mijn ‘Unique Selling Point’?
- Hoe implementeer ik de antwoorden op de eerste vier vragen in mijn (nieuwe) organisatie?
Een traject als hiervoor kort beschreven is een arbeidsintensief proces. Het begint met interviews met de fee-earners en de andere ‘key-figures' in het kantoor om als het ware een ‘foto’ van het kantoor te maken. Op basis daarvan volgt een analyse van de bestaande praktijk (intern), van de markt (extern, zowel van de eigen positie in de markt als van het bestaande en beoogde klantenbestand).
Op basis van deze gegevens worden de mogelijkheden in kaart gebracht om de nieuwe strategie en focus binnen afzienbare tijd te realiseren. De laatste actie in deze fase wordt gevormd door het ‘vertalen’ van de strategie en het business plan in een duidelijk praktijkontwikkelingsplan, met bijbehorende concrete acties voor alle geledingen in het kantoor.