In de inleiding van de 3e druk van De advocatuur als onderneming heb ik onder meer geschreven:
“De zakelijke dienstverlening is volop in beweging. Dat geldt ook voor de advocatuur en het notariaat. In de academische studie wordt echter geen aandacht besteed aan het exploiteren van een kantoor, noch aan andere eigenschappen waarover de advocaat/notaris moet beschikken om met succes een praktijk te kunnen managen, laat staan een kantoor te kunnen exploiteren. Met de kennis van de universiteit wordt men hooguit een goed jurist, maar is men nog geen goede advocaat volgens het verwachtingspatroon van de hedendaagse cliënt. ………..”
Ik heb altijd een groot verschil ervaren tussen het leiden van een onderneming volgens een vastgestelde strategie en het - oneerbiedig uitgedrukt - op de winkel passen.
Kort gezegd: als manager leid je de dagelijkse issues en besognes in goede banen. Als leider zet je de route uit, sla je de piketpaaltjes, neem je het voortouw bij de bepaling van de Strategie. Bij veel advocaten doet de uitspraak “Het gaat, zoals het komt” echter opgeld. Ik veroorloof mij op te merken dat een dergelijk uitgangspunt onherroepelijk zal leiden tot neergang, zo niet ondergang van het kantoor.
Voor welke onderwerpen zou een kantoor vooral oog moeten hebben?
• Continuïteit, winstgevendheid en efficiëntie.
• Business Development (toekomstige praktijkontwikkeling).
• Onderlinge samenhang van de praktijken.
• Welzijn fee-earners en ondersteunde medewerkers.
• Landurig onderpresterende partners,
• Beslissingen over huisvesting.
Wat je niet in huis hebt, kun je inhuren
Op zeer grote kantoren komt de beschreven
problematiek in mindere mate aan de orde. Het zijn met name de
middelgrote en kleinere kantoren die zich niet de luxe kunnen
veroorloven van interne ondersteunende diensten op het vlak van
bijvoorbeeld HR, BD, Financiën die nood hebben aan externe
ondersteuning.
De partners die - veelal op onduidelijke
gronden - geroepen worden om het kantoor te besturen blijken door hun
‘gebrek’ aan managementervaring te verzanden in een stroperige
besluitvorming en daarmee gepaard gaande onzekerheid in de
bedrijfsvoering. Stroperig mede doordat de praktijk - het bedienen van
de cliënten - veelal prioriteit geniet; en dus onvoldoende tijd wordt
uitgetrokken om belangrijke strategische onderwerpen te agenderen en met
name voor te bereiden.
Waar de bewuste kantoren wel allerlei ondersteunende diensten ‘outsourcen’, zoals ICT, een deel van de financiële verslaglegging, valt niet goed te begrijpen dat op het gebied van ontwikkeling of herijking van het Business Plan en de daaruit voortvloeiende maatregelen voor de implementatie betrekkelijk terughoudend wordt geopereerd.
Een externe adviseur zou in betrekkelijk korte tijd de nodige ‘tools’ kunnen aanreiken om de leemten op te vullen. Ik zou daarvoor een lans willen breken.
Het grote voordeel van het inschakelen van externe hulp is dat daarmee Focus wordt verkregen op de problematiek die aan de orde is. Daarmee kan relevante expertise op het juiste niveau worden ingezet. Dat bespaart kostbare tijd en verwachtingen kunnen worden ingelost.
Hoe de partnership te overtuigen van de voordelen van een externe adviseur?
- Als adviseur of consultant kom ik met een frisse blik binnen. Aan de hand van mijn Questionnaire die wordt voorgelegd aan alle betrokkenen bij het adviestraject inventariseer ik niet alleen de issues die om een oplossing vragen maar krijg ik ook inzicht in de onderlinge tegenstellingen en meningen.
- Het bestuur en de partners kunnen zelf actief deelnemen aan het adviestraject.
- Alle deelnemers aan het adviestraject worden gehoord zodat constructievere gesprekken kunnen worden gevoerd.
- Onderlinge spanningen worden door de aanwezigheid van de adviseur geëlimineerd.
- Taboes worden doorgeprikt zonder dat iemand zich persoonlijk aangevallen voelt.
- Door een expert in te schakelen toon je aan je team dat je investeert in de toekomst van het kantoor. Dat is een krachtig en positief signaal.
- Zoals het spreekwoord zegt: ‘Vreemde ogen dwingen’.
- Omdat de adviseur de juiste vragen stelt, wordt het kantoor zich sneller bewust van het feit dat er verandering nodig
- Als je dag in dag uit midden in iets zit, is het heel moeilijk om het grotere plaatje te zien.
- Een klein of middelgroot kantoor heeft niet de middelen voor of de behoefte aan een strategisch medewerker. Maar strategisch denken en werken doet je wel heel sterk in de markt staan.
- De externe adviseur komt wanneer het nodig is. Op maat van jouw bedrijf.